Strukturalna teoria grafów
dla informatyki analitycznej
semestr letni 2023/24
Instytut Informatyki Analitycznej
Wydział Matematyki i Informatyki
Uniwersytet Jagielloński
Prowadzący
Marcin Briański i Piotr Micek
Zajęcia
wykłady w piątki 8:30 - 10:00 w sali 0174
ćwiczenia w poniedziałki 12:15 - 13:45 w sali 0086
przy czym w pierwszym tygodniu są dwa wykłady,
ewentualne zmiany w harmonogramie będą ogłaszane poprzez forum
Materiały
O kursie

Podczas kursu poznamy wybrane zagadnienia z teorii minorów w grafach. Teoria ta powstała mimochodem podczas prac nad dowodem jednego z najważniejszych twierdzeń w teorii grafów, to jest twierdzenia Robertsona-Seymoura: W dowolnym nieskończonym zbiorze skończonych grafów istnieją dwa takie, że jeden jest minorem drugiego. Robertson i Seymour, w latach 1983-2012, opublikowali serię manuskryptów budującą teorię i układającą dowód tego twierdzenia (ponad 20 prac, sumarycznie około 750 stron). Sama teoria minorów w grafach znalazła sporo zastosowań i jest aktualnym tematem badawczym w kombinatoryce i informatyce teoretycznej. W ramach kursu:

To jest trzecia edycja tego kursu. Notatki z pierwszej edycjitutaj, a notatki z drugiej edycjitutaj.

Wykłady
Warunki zaliczenia
W trakcie kursu można zdobyć 100 punktów, przy czym:

Zadania domowe. W trakcie kursu będą publikowane zestawy zadań domowych. Liczba zestawów będzie równa $Z\in\{6,7\}$. Zestawy będą ukazywać się mniej więcej co dwa tygodnie. Rozwiązania zadań studenci przekazują w formie pisemnej prowadzącemu w wyznaczonych terminach. Za rozwiązanie zadań pojedynczego zestawu będzie można uzyskać co najwyżej $X=\frac{60}{Z}$ punktów. Zadania w pojedynczym zestawie będą miały zróżnicowany poziom trudności i zazwyczaj będą tak samo punktowane, a suma punktów za zadania w pojedynczym zestawie będzie zazwyczaj równa $\frac{12}{10} \cdot X$. Zadania można rozwiązywać samodzielnie lub w parze, przy czym każda dwójka studentów może rozwiązywać wspólnie co najwyżej jeden zestaw.

Kodeks honorowy. Studenci nie mogą wyszukiwać, rozwiązań czy wskazówek do zadań domowych w internecie, książkach, pracach naukowych, czy też dyskutować zadania z osobami trzecimi. W sytuacjach wątpliwych najlepiej spytać. Każde rozwiązanie powinno zawierać oświadczenie o samodzielności wykonania (indywidualnie lub w parze).

Ćwiczenia. W ramach ćwiczeń będziemy wspólnie rozwiązywać zadania. Zestawy zadań na ćwiczenia będą publikowane z niewielkim wyprzedzeniem lub rozdawane podczas zajęć. Studenci nie będą ewaluowani za pracę podczas ćwiczeń, a więc w ramach ćwiczeń nie będą przyznawane punkty. Czasami podczas ćwiczeń będziemy kontynuować wykład.

Oceny z ćwiczeń wystawiane będą względem następujących progów:

Studenci, którzy otrzymają ocenę co najmniej 3,0 z ćwiczeń przystąpią do egzaminu końcowego w pierwszym terminie w formie ustnej. Studenci, którzy otrzymają ocenę co najmniej 3,0 z egzaminu w pierwszym terminie otrzymają ocenę końcową z kursu równą średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń i egzaminu. Studenci, którzy otrzymali ocenę 2,0 lub NZAL z egzaminu w pierwszym terminie mogą przystąpić do egzaminu w drugim terminie w sesji poprawkowej. Studenci, którzy otrzymali ocenę 2,0 lub NZAL z ćwiczeń nie zaliczą kursu.

Hall of fame